Bu Blogda Ara

14 May 2017

BİR ANNELER GÜNÜ'NÜN DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ...



Her anneler Gününde biraz burukluk yaşarım. Sadece annemi kaybetmiş olmaktan ötürü değil; yakın-uzak çevremizde, ülkemizde hatta dünyada annesini kaybetmiş milyonlarca çocuk adına kaygılanırım, üzülürüm, çaresizlik hissederim. Sevdiklerimizi tek gün anmak tabii ki yeterli değil. Ömürlük bir duygu tek güne, birkaç saate sığar mı?

Ergenlik döneminden sonra her şey farklı düşünülüyor. O yaşlara kadar hayatın içinde her şeyi oyun gibi algılıyor insan. O yıllarda anneler gününde şiirler yazar, kır çiçekleri toplar, yaratıcılığımızı kullanarak oluşturduğumuz minik hediyeleri zarfa koyar, annemize verirdik. Bazen zorlanırdık ama annemin yüzündeki aydınlanmayı görmek için emeklerimize, çabalarımıza değerdi.

Bir anneannem, bir babaannem hiç olmadı. Şimdi torunlarının elinden tutmuş yürüyen tonton insanlara imrenmem belki de o yüzdendir. Bazen bir puset, bazen bir bisiklet eşlik eder bu yürüyüşe. Büyükler de çocukların temposuyla ağır ağır yürürler. Sesleri en yumuşak tonda, yüzlerinde bir gülümseme ile minik ellerle yılların buruşturduğu eller el ele bir maraton sürer gider...

Bazen hiç tanışmadığımız halde, bir bankta dinlenirken konuşuruz bu güzel insanlarla. Bazen yolda bir "Günaydın" bir "Merhaba" ile başlar konuşma, sürer gider. Onlar da mutludurlar birilerine iç dökmekten ya da karşılıklı konuşmaktan. İnsan insanı arar daima. Toplumda güven azalmışsa bile küçük bir tanışma aralığından sonra içinizden gelen güvenle cesaretleniyorsunuz. 

Annem de, babam da annelerini hiç tanımamışlar. Annem henüz bebekken, doğduktan çok kısa bir zaman sonra annesini kaybetmiş. Babam da "Çok çok küçükken" derdi. İkisinde de annelerinin fotoğrafı yok. Annemi babası ve büyük ablası büyütmüş. Çocukluk işte; belki o yüzden küçükken annemin teyzeme olan sevgisini, ilgisini çok kıskanırdık. Ve sonra Onun ölüm haberiyle duyduğu büyük üzüntü, yıkım adeta. Gençliğimize rastlamıştı. Gece çalan her telefon o yüzden ürkütür beni...

Aralık Ayı sanki ölümlerin yaşandığı ay gibi gelir bana. Oysa ayların ne suçu var? Annemi bir 8 Aralık günü kaybettik.Ama O kendinden 10 yıl önce bir 12 Aralık günü kızının ölümüne tanıklık etti. Bir güzel insanı, benim için unutulmaz bir kardeşi erken yaşta kaybettik o gün. Çok iyi yetişmiş kızı ve oğlu hayatı en iyi şekilde devam ettiriyorlar.


Asıl olan anıları yaşatmak değil midir? Anılara sahip çıkmak, yaşamı yaşanabilir kılmak. Yitirdiklerimizi saygıyla, sevgiyle anmak. Mezarlığa her gidişimde çocuk mezarları da dikkatimi çeker.Çok erken yaşta hayata veda etmişlerdir.Bazen 5 günlük, bazen birkaç aylık, ya da birkaç yaşında.

Annemin mezar taşında çok sevdiği, bir zamanlar ezbere söylediği "Uçun Kuşlar" şiirinin ilk dizesi yazar.
"Uçun kuşlar uçun doğduğum yere"
Devamını mırıldanırım:
"Şimdi dağlarında mor sümbül vardır,
Ormanlar koynunda bir serin dere,
Dikenler içinde sarı gül vardır."


Anneliği özveriyle sürdürmüş ve sürdürmekte olan tüm değerli annelerin, biyolojik anne olmasa da çocukları bir anne gibi seven tüm kadınlarımızın, sevgiyi, şefkati, merhameti gerçek değerler olarak kabul eden tüm insanlarımızın ANNELER GÜNÜ kutlu olsun.


34 yorum:

  1. Makbule Hanım anneler gününüz kutlu olsun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim. Kadınların, annelerin değer gördüğü günler olsun.

      Sil
  2. Tüm anneler ve kendini anne gibi hissedenler;bir güne değil bir ömre sığacak olan gününüz kutlu olsun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir ömre bedel işler yapanlar, sevgi dağıtanlar, emek verenler günleri kutlu olsun.
      Sevgiler.

      Sil
  3. Annem, öz annesini bir buçuk yaşında kaybetmiş. "Etten Kemikten İnsanlardan Annesiz Anneler" alı çalışmam Annem içindir o yüzden.

    Anne olsun olmasın; ama anne duyarlılığındaki tüm kadınların Anneler Gününü kutlarım <3

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Anısını yaşatmışsınız ne güzel. Bazı gerçekleri sonra daha iyi algılıyor insan.
      Ülkemiz kadınları, anneleri için de her gün değerlerinin bilindiği günler olsun.

      Sil
  4. Fedakar, cefakar, vefakar, çilekeş annelerimiz. Eskiden anneler erken ölürmüş. Annem de üvey anne elinde büyümüş, annesini ve annesinin masallarını hayal meyal hatırlar bize de anlatırdı. O zaman annemin duygularını anlamazdım. Şimdi annemi kaybettikten sonra onun annesizliği içime dokunur oldu. Sizin nezdinizde tüm annelerin Anneler Günü'nü kutluyorum. Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Doğru, eskiden insan ölümleri daha erken olurmuş. Kalıtım, hastalıklar, nedeni bilinmeyen durumlar hepsi etkiliymiş herhalde. Çok zor oluyor ama annesiz büyüyen çocuklar hayata karşı daha dayanıklı oluyorlar.
      Ben de yürekten kutluyorum. Sevgiler...

      Sil
  5. Ne güzel yazmışsın ellerine sağlık yaşımız kaç olursa olsun yitirilen anne ve babalarımızın yeri hiç dolmuyor yüreğimizin o yanı hem buruk kalıyor yer yüzündeki tüm çocukların anne ve babası ile büyümeleri dualarımın en başta gelenidir başta sizin sonra da yüreği anne sıcaklığında atan ve ben anayım diyen herkesin anneler günü kutlu olsun .

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İçimizdeki çocuk hep sevgiye, korunmaya ihtiyaç duyuyor.
      Çocukların anne-babalarıyla beraber büyüyebilmeleri tabii ki en güzeli. Son yıllarda çeşitli nedenlerle zamansız ölümler çoğaldı. "yüreği anne sıcaklığında atan" ne güzel bir deyiştir.
      Anne duyarlılığında olan herkesin günleri güzel ve aydınlık olsun.
      Sevgiler...

      Sil
  6. Anneler gününüz kutlu olsun
    Anneciğinizin ruhu şad olsun

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim, sizin de.
      Ebediyete göçmüş tüm annelerimizin...

      Sil
  7. İnsan kaç yaşında olursa olsun annesinin yerini hiçbir şey dolduramıyor. Gününüzü kutluyorum ben de. Selamlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir yanımız hep çocuk kalıyor. İnsanoğlunun zayıf tarafı.
      Günleriniz o güzel fotoğraflarınız netliğinde olsun.
      Ben de kutluyorum.
      Selam-sevgiler.

      Sil
  8. Anneler gününüz kutlu olsun Makbule Hanım. Telefonumda hala anemin numarası duruyorken, onu bir güne sığdırabilmem mümkün mü...

    Annelik duygusunu taşıyan herkesi kutlarım her daim.. Sevgiler,

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bazı izler kolay silinemiyor, atılamıyor, bırakılamıyor. Kökleri derinde. Oysa aramızda günlük kutlamalar yapan ne çok insan var.
      Bir anne duyarlılığında olan herkesi kutluyorum ben de.
      Sevgiler...

      Sil
  9. Anneler gününüz kutlu olsun.
    Çok duygulanarak okudum.
    Annenizin mekanı cennet olsun. Kuşlar uçmuştur belki doğduğu yere...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim.
      İçimden gelerek yazdım. Duygularımı aktarabildiğime sevindim.
      Bazen insana tuhaf gelen düşünceler vardır. Ama inanın, son cümleniz benim için de geçerli.
      Sevgiler.

      Sil
  10. Çok duygu yüklü bir yazıydı canim.Ben de hiç anneanne,babaanne,dede görmedim.Benimki benim aileye geç gelişimden.Tüm kaybettiklerine rahmet dilerim."Uçun Kuşlar" ismi daha da anlamlandı okuyunca.
    Anneler gününü kutlarım.

    YanıtlaSil
  11. Anneler gününde hep anneler gelir aklımıza. Ama anneanneler, babaanneler, dedeler de var diye düşündüm. Uçun Kuşlar'ın öyle bir öyküsü var.
    Ben de kutluyorum Aytül. Güzel yorumuna teşekkür ederim.
    Sevgiler...

    YanıtlaSil
  12. özel günleri pek önemsemesem de iyi ki var.
    Aranıp,sorgulamak,yakınlaşmak adına bazen iyi gelebiliyor.

    Yazdığın gibi hep yaşadık öğrencilerde ki anne-babasızlık olgusu böyle günlerde travmaya dönüşüyor.
    Kutlarken çok dikkat etmek,ve o yavruları hep göz önünde bulundurmak gerekli.
    Arkadaşım söylerdi,sınıf tanışma günlerinde öğret. Babamı sormasından nefret ederdim diye.
    Bazen en masum tanışma merasiminde bile insanlarda ne yıkımlar bırakıyor kimbilir,sen daha iyi bilirsin.
    Bir an düşündüm de,"babam,çok sevdiğim bir yengem,sizin anneniz,bir kaç tanıdık örnekte de ilgimi çekti,ortak özellikleri "ÖKSÜZ"büyümüş insanlar,"alzheimer" illetiyle karşılaşıyorlar.
    Her şeye rağmen duygu yüklü güzel cümlelerin içinde payıma düşeni aldım ve gidiyorum arkadaşım.
    Sağlıkla kal.
    Duygudaşım...!

    YanıtlaSil
  13. Özel günler günümüzde tüketim toplumunun çarkları arasına sıkışmış Merih. Ben de anmaya vesile oluyor diye önemsiyorum.
    Küçücük çocuklarda travmalar büyük oluyor gerçekten. Sözler dediğin gibi nasıl da etkili olabiliyor.
    Alzheimer'i tetikleyen çok faktör var. En önemlileri; yaş,stres, düşmeler,rontgen ışınlarına maruz kalma, kalıtımsal özellikler...
    Annem 94 yaşında vefat etti. Kız kardeşimin hastalığına, ölümüne çok çok üzüldü. Ama sonra sanki Onun ölümünü unuttu.
    Güzel yorumuna çok teşekkür ederim.
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evde konukların beklendiği bir koşturmaca varken, birden insan uzaklardan bir selam, bir sevgi sözcüğü fark eder.
      Nasıl da içi açılır insanın, gülümser.
      Sevgi karşılıklıdır elbette...

      Sil
  14. Anneniz, kardeşiniz ve tüm gidenleriniz nurlar içinde yatsınlar. Buruk da yaşansa uzun uzun düşündürse de kutlu olsun diyelim de geçelim Makbule Hanım. Adettendir..
    Sevgiyle kalın..


    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Blogda özel'den çok söz etmem. Normalde de öyleyimdir. Özel bir gün olduğu için söz ettim. Yitirdiklerimizi elbette özlüyoruz. Ama inanın hep güzel anları hatırlıyorum. Onlar da öyle isterlerdi diye düşünüyorum.
      Güzel yaklaşımınıza çok teşekkür ederim Asuman Hanım.
      Sağlıklı-aydınlık günler diliyorum.
      Sevgilerimle.

      Sil
  15. Bittim eridim okurken... Demek "Ucun kuslar"in böyle bir anlami vardi ha.. Cok daha anlamli oldu simdi bu baslik benim icin de.
    Ahh anneler... Dünyadayken degeri cok kesinlikle iyi bilinmesi gereken annelerimiz. En büyük kabusumdur benim de, bir gün onun aci haberini almak. Gün gectikce daha da artan, her gün gizliden gizliye icimi keemiren bir korkumdur bu benim yillardir.

    Er gec hepimiz bu aciyi yasayacagiz maalesef... Yapacak bir bire yok ne yazik ki.

    Öpüyor ve kucakliyorum seni Mabulecim. Nurlar icinde yatsin rahmetli annecigin, mekani cennet olsun insallah.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Uçun Kuşlar'ın öyküsü öyle başlamıştı.
      Hayatta her an her şey olabiliyor. Ama acı haber alabilirim düşüncesiyle yaşamak kötü. Yaşadığımız anları değerlendirmek en güzeli.
      Güzel yorumuna çok teşekkür ederim sevgili Ayşe.
      Ben de kucaklıyor, sevgilerimi iletiyorum.

      Sil
  16. Çok duygulandım yazınızı okurken :( 'Uçun kuşlar'ın ailenizde sizin ve anneniz için ne anlama geldiğini daha önceden kitabınızı okuduğum için biliyordum ama bu yazınızda bahsettiklerinizi ilk kez okuyorum. Hayat çok ilginç tesadüfler ve çok farklı acılarla dolu. Hiç birimiz tam değiliz!. mutlaka eksik kalan, yaşayamadığımız duygular olabiliyor. Nice hikâyeler var hayatın (hayatlarımızın) içinde!.. İnsan her şeye rağmen hayata bağlılığını sürdürüyor ve yaşama dört elle sarılıyor. Sevgili anneniz, babanız, kardeşiniz..yitirdiğiniz sevdiklerinizin hepsi nurlar içinde uyusunlar. Mekanları cennet olsun.

    Şu aralar oldukça seyrek giriyorum nete.. yazılara ve yorumlara gecikiyorum mazur görün. Ben bu vesile ile hem geçmiş anneler gününüzü hem de doğum gününüzü kutluyorum Makbule Hanım. Sevdiklerinizle birlikte, sağlıkla ve mutlulukla dolu nice güzel yıllar dilerim...Sevgiyle kalın..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. "İnsan her şeye rağmen hayata bağlılığını sürdürüyor ve yaşama dört elle sarılıyor." Gerçekten aynen bu cümlede dediğiniz gibi. Zor günler yaşayınca daha dayanıklı oluyor insan, daha rahat empati kurabiliyor.
      Aslında özel yaşamda sık söz etmem. Ama bazen yıllar sonrasına bir iz kalsın istiyor insan. Anılar bir ölçüde yaşatılsın istiyor.
      Ben de bu arada istediğim sıklıkta yazamadım.Ama yazılarınızı mutlaka okumaya çalışıyorum.
      Her zamanki gibi içten-anlamlı yorumunuz çok mutlu etti beni. Güzel dileklerinize çok teşekkür ederim.
      Esenlikler dilerim. Sevgilerimle...

      Sil
  17. Annelik çocuk doğurmuş olmak değil de başka bir şey gibi geliyor bana ne kadınlar gördüm çocukları yoktu ama anneydiler, ne kadınlar var çocuklarına rağmen olamamışlar. Sanırım ben annelerini kaybetmiş olanlardan çok onların çocuklarına acıyorum hiç anneleri olamadığı için.

    Anneniz huzur içinde yatsın.

    Bu arada, bendeki sürprizinizi gördünüz mü?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tamamen katılıyorum düşüncenize. Sevgi, şefkat, merhamet, vicdan sahibi olmak, olabilmek öyle önemli özellikler ki.
      Biyolojik anne bunlardan yoksunsa ona ANNE demek gerçekten zor.
      Çocukların kayıpları kolay telafi edilemiyor.
      Sürprizi geç fark ettim.Ne güzel hediyeler çıkmış.
      3 gündür eşimin rahatsızlığı nedeniyle hastanedeydik. Dün çıktık.
      Bu anlamlı ve güzel yoruma teşekkürlerimle sevgilerimi yolluyorum. makbuleabali@gmail.com

      Sil
  18. ayy yine burnumu sızlattınııız yaaa uçun kuşlar evet.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Geç gelen yorumlar da mutlu ediyor insanı.Yaşamın gerçekleri arasında mutluluk da, hüzün de var.
      Sevgiler.

      Sil